Publicerat 15 maj 2024 i kategorin Artiklar

Vem gör du affärer med?

Vissa saker bör företagare kontrollera eller se över regelbundet. Det kan vara att lägga om lånen eller att hitta en billigare försäkring. En åtgärd du som företagare bör se över en gång om året är vem du gör affärer med. Här är några enkla tips på vad du bör kontrollera och varför.

Kontrollera att din leverantör har F-skatt 

Ett företag som har F-skatt betalar själv sin preliminärskatt och sociala avgifter. Det innebär att du som köpare inte behöver betala arbetsgivaravgifter eller dra preliminärskatt på utbetald ersättning. Många företag anlitar därför bara uppdragstagare som är godkända för F-skatt eftersom det blir mindre administrativt arbete då.  

F-skatten är ett bevis på att företaget sköter sig. Att ett företag kan visa upp eller åberopa sin F-skatt är därför viktigt för dig som köper tjänster från andra företag.  

Eftersom företag av olika anledningar kan bli av med sin F-skatt är det viktigt att du som köpare regelbundet kontrollerar att dina leverantörer är godkända för F-skatt. Det gäller både om det är en ny leverantör eller en leverantör som du har haft en relation med under en längre tid.  

Du kan enkelt kontrollera dina leverantörers F-skatt hos Skatteverket. Det gör du med hjälp av e-tjänsten “Hämta företagsinformation” Här kan du se om företaget är godkänd för F-skatt, registrerat för moms och som arbetsgivare. Du kan också se om företaget har uppgifter om beslutade arbetsgivaravgifter de tre senaste månaderna.  

Vad ska köparen göra om säljare inte har F-skatt? 

Om säljaren inte har angivit F-skatt på fakturan eller när anbudet lämnades kan köpare behöva göra ett skatteavdrag, och i vissa fall även betala arbetsgivaravgifter. Eftersom köparen är skyldig att göra skatteavdrag från den utbetalade ersättningen för arbete, så ska denne lämna en arbetsgivardeklaration. Köparen kan annars bli ansvarig för skatterna om säljaren inte betalar in sina skatter. Så kontrollera alltid att fakturan innehåller uppgifter om F-skatt innan du betalar den.  

Om fakturan inte innehåller F-skatt, behöver du tänka på följande beroende på om säljaren är en enskild näringsidkare eller juridisk person: 

Om säljare av tjänsten är en enskild näringsidkare som inte har F-skatt ska köparen dra 30 procent från ersättningen för arbetet exklusive moms. Säljarens kostnader för material och dylikt ska inte ingå i underlaget för skatteavdrag. En förutsättning är dock att kostnaderna och momsen har specificerats särskilt på fakturan från näringsidkaren. Köparen ska även betala in arbetsgivaravgifter. Arbetsgivaravgifter och avdragen skatt ska redovisas på arbetsgivardeklarationen. Förenklat kan man säga att köparen blir arbetsgivare i förhållande till säljaren.  

Om säljaren av tjänsten är en juridisk person som inte har F-skatt ska köparen dra 30 procent från ersättningen för arbetet exklusive moms. Säljarens kostnader för material och dylikt ska inte ingå i underlaget för skatteavdrag. Skatteavdraget ska bara göras på ersättning för arbete. En förutsättning är dock att kostnaderna och momsen har specificerats särskilt på fakturan från säljaren. Köparen ska inte betala arbetsgivaravgifter eller särskild löneskatt för ersättningar för arbete när säljaren är en juridisk person. Den avdragna skatten för den juridiska personen ska redovisas på arbetsgivardeklarationen. 

Kontrollera din leverantör 

Företag kan riskera att används som brottsverktyg för den ekonomiska brottsligheten. Därför är det viktigt att ha god kännedom om vem eller vilka du gör affärer med. Oseriösa företagare betalar inte in rätt skatter eller avgifter, levererar inte rätt kvalitet, lever inte upp till sina tillstånd, och deras anställda får inte rätt löner. Detta skapar en osund konkurrens. Ett skatteundandragande är skadligt i och med att skatten, som är en gemensam resurs för att uppnå ett hållbart samhälle, inte levereras på avsett sätt. De oseriösa aktörerna har blivit bra på att ha fina fasader, vid första anblick kan de verka seriösa. Tillsamman ska samhället sätta stopp för dessa aktörer och det gäller att veta vilka tecken man ska leta efter.  

Ett hjälpmedel för att identifiera varningssignalerna hos en leverantör är den checklista som Ekobrottsmyndigheten har tagit fram. Denna kan användas när företaget ska börja göra affärer med en ny leverantör men även under en pågående affärsrelation. Ju fler kryss man bokar för desto större är risken och desto större är anledningen att göra en fördjupad granskning. Här hittar du Ekobrottsmyndighetens checklista

The post Vem gör du affärer med? appeared first on Tidningen Konsulten.

Publicerat 11 mars 2025

Deklarationstidpunkter för aktiebolag under 2025

Dags att fokusera på när aktiebolag ska lämna in inkomstdeklarationen och betala kvarskatt 2025. Inlämning av deklarationen  För aktiebolag kan inlämningstidpunkten för inkomstdeklarationen vara lite mer komplicerad än för privatpersoner. Aktiebolag kan lämna in inkomstdeklarationen vid fyra tillfällen under året. Vilken tidpunkt som aktiebolaget ska lämna in sin …

Läs mer

Publicerat 11 mars 2025

Lag på hållbarhetsrapportering kan dröja

EU-kommissionens nya förslag på hållbarhetsrapportering enligt CSRD innebär att 80 procent av företagen undantas. De storföretag som ska följa CSRD får inte föra över sina rapporteringskrav på mindre underleverantörer. – Förslaget kallas ambitionssänkning, verklighetsanpassning eller en smartare väg till målet beroende på vem som uttalar sig. Eftersom vi ser att företag …

Läs mer

Publicerat 11 mars 2025

Nordic Smart Government – en digital revolution för nordiska småföretag

Ett unikt nordiskt samarbete håller på att förändra spelplanen för små och medelstora företag. Med målet att minska administration, automatisera affärsprocesser och möjliggöra gränsöverskridande handel, är programmet Nordic Smart Government & Business på väg att skapa ett digitalt ekosystem som sätter Norden i framkant. En av de som varit högst delaktig i programmet är …

Läs mer

Publicerat 11 mars 2025

Dags att planera semesterdagarna – har du koll på vad som gäller?

Den 31 marsmarkerar semesterårsskiftet för många företag. Det innebär att du som arbetsgivare måste hantera både intjänade och sparade semesterdagar på rätt sätt. Här får du koll på vad som gäller och vilka åtgärder du behöver vidta innan deadline? Innan den 31 mars måste arbetsgivaren se till att de semesterdagar som inte går att spara tas ut i ledighet. Det är endast …

Läs mer

Publicerat 12 februari 2025

Friskvårdsbidrag – vad gäller 2025?

Nytt år och dags att förnya träningskortet. För arbetsgivare som erbjuder sin personal ett friskvårdsbidrag finns det några saker att tänka på. Tre förutsättningar för skattefrihet  Friskvårdsbidrag är en form av personalvårdsförmån som en arbetsgivare har möjlighet att erbjuda sina anställda. Utgångspunkten är att förmåner som den anställde får från arbetsgivaren …

Läs mer

Publicerat 12 februari 2025

Småföretagarna går med vinst – men rådgivning kan lyfta dem ännu högre

Trots utmanande tider visar en ny rapport från Företagarförbundet att 76 procent av Sveriges småföretagare har gått med vinst de senaste tre åren. Men många brottas fortfarande med att känna sig trygga i att verksamheten följer rådande lagar och regler – särskilt skatteregler som ofta upplevs som svåra att förstå. Undersökningen lyfter också fram redovisningskonsulternas …

Läs mer

Publicerat 12 februari 2025

Deklaration 2025 – viktiga datum att ha koll på för dig som privatperson!

Nytt år och snart dags att deklarera inkomster för 2024. Här lyfter vi några viktiga datum att ha koll på under 2025. Flera datum för betalning av kvarskatt  I och med att kostnadsräntan på skattekontot uppgår till 2,5 procent är det viktigt att veta vid vilka tidpunkter som skatten ska vara inbetald för att undvika denna ränta. Om kvarskatten överstiger 30 000 kronor ska …

Läs mer

Publicerat 16 januari 2025

Nya SNI-koder – så kan du förbereda dig!

Snart lanseras nya SNI-koder (Standard för svensk näringsgrensindelning). Förändringen innebär att många företag behöver agera för att säkerställa att deras verksamhet är korrekt klassificerad. Den 27 januari öppnar en ny tjänst på verksamt.se där du själv kan ändra din SNI-kod. Här guidar vi dig genom det viktigaste kring uppdateringen och vad du behöver göra. Vad är en …

Läs mer

Publicerat 16 januari 2025

Så förändrar EU:s nya momsreform framtiden för svenska företag

EU:s nya momsreform ViDA revolutionerar momshanteringen med e-fakturering och digitalisering. Vad betyder det för svenska företag? Fredrik Andersson Carlö från Skatteverket reder ut möjligheter och utmaningar. Med momsreformen VAT in the Digital Age (ViDA) går EU in i en ny era av digitalisering. Målet är att skapa ett enklare och mer rättvist momssystem för företag som verkar inom …

Läs mer

Publicerat 16 januari 2025

Begränsad möjlighet till avdrag för ränteutgifter

Från och med beskattningsåret 2025 och framåt gäller en begränsad avdragsrätt för ränteutgifter i inkomstslaget kapital för privatpersoner. Det är en stor förändring för privatpersoner som tidigare har fått avdragsrätt för samtliga ränteutgifter oavsett låneform och säkerhet. Nya regler för privatpersoner  Begränsningarna till rätt för avdrag för …

Läs mer

Gå till startsidan